A hazai siklóernyős közösség életében újra stabil pont lett az Eged Liga: a korábban nagy hagyománynak örvendő versenysorozat tavaly, öt év kihagyás után tért vissza. Azóta új lendületet kapott – mind a szervezők, mind a résztvevők részéről. A 2025-ös év harmadik fordulójáról Feil Kornél osztotta meg élményeit, aki lelkes résztvevőként nem csak repült, de színesen dokumentálta is a nap történéseit.

Visszatérő verseny – új helyszín
„Tavaly nagy örömmel fogadtam, hogy újraindították a ligát. Én pont akkor kezdtem el siklóernyőzni, 2019-ben, amikor leállt. Az első évben is nagy sikere volt, nem csoda, hogy idén is izgatottan vártam a folytatást.”
A versenyhétvégére a jelzés csütörtökön érkezett meg, miszerint a harmadik fordulót megrendezik. Bár az ilyen események általában szombat-vasárnapra tervezettek, most végül csak szombaton volt lehetőség repülni.
A megszokott Eged-hegy helyett ezúttal a Nyikom, Pásztó mellett, adott otthont a startnak – nem véletlenül:
„Innen repültem az első százasomat még 2020-ban. Rögtön egy 150 kilométeres táv volt, és majdnem a román határig jutottunk. Ez a Mátra nyugati csücske, ideális a gerinc mentén való tekeréshez.”
Trükkös szél és óvatos rajt
Az időjárás ezúttal nem volt kegyes: alacsonyan délies szél fújt, ami megnehezítette a startolás
„A srácok is kételkedtek, hogy vajon sikerül-e elstartolni, és hányan fognak leszállni rögtön az elején.”

A mezőny ennek ellenére közel 40 főt számlált – nem kis szám ilyen körülmények között. Kornél egy kis játékosságot is belevitt:
„Rácz Balázs felajánlott egy üveg pezsgőt annak, aki elstartol 12:15-ig. A verseny indulása 13:15 volt, de azt már a levegőből szoktuk várni. Aztán végül én startoltam először – de nem sikerült tartósan fentmaradni.”
A korai start után nem sikerült kitekernie, így leszállni kényszerült. Mivel senki nem merte követni, egyedül került a leszállóba, és nem kapta meg a megígért visszaszállítást. Így gyalog indult vissza, ami közel 1 óra volt a 30 kilós felszereléssel. A gyenge idő miatt a startot 13:30-ra halasztották, valamivel utána ért vissza a starthelyre.

A második próbálkozás – már működött
Ahogy gyalogolt vissza, egyre több pilóta próbálkozott gyenge liftekkel. Bár az emelések alig 0.5 m/s körül mozogtak, a helyzet kezdett biztatóbbá válni.
„Mire visszaértem, már 1500–1600 méteres magasságokat is elértek a gerinc mentén. Kettő előtt nem sokkal újra startoltam – ezúttal már sikeresen.”
Külön érdekesség volt, hogy három sárkányrepülő is jelen volt, akikkel Kornél együtt emelkedett fel:
„Az egyikükkel együtt szépen feltekertünk 1500 méterig a Nyikom fölé.”

Feladat: oda-vissza táv és mezőnyutolérés
A versenyfeladat első szakasza egy 2x oda-vissza szakaszból álló táv volt a gerinc mentén, majd egy hosszú hátszeles, enyhén cikk-cakk-os szakasz következett. Kornél jól taktikázott:
„Elindultam a távon, és láttam is az élboly végét. Három pilóta ment elöl igazán gyorsan – tapasztalt, világszintű versenyzők.”
Közben a szél továbbra is sajátos képet mutatott: alacsonyabb szinten délről fújt, magasabban viszont már északról érkeztek a felhők.
„Látszott az árnyékokon is, hogy a felhők mozgása teljesen más irányú, mint a startnál tapasztalt szél.”

Vitorlázókkal keresztezett utak
A Mátra és Bükk fölött egy másik repülős esemény is zajlott: a Dunakesziről induló vitorlázó pilóták versenye.
„Kereszteződtek az útjaink, de figyeltünk egymásra. Jó érzés volt a felhők alatt repülni velük szemben, magasan – hátszéllel. Szép kis gépeik voltak.”
Árnyékzóna és lecsúszás a táv végén
A Mátra Erőmű térségébe érve Kornél kezdett magasságot veszteni. Bár még sikerült visszatekernie 2000 méterre, egy nagy árnyékzóna keresztülhúzta a terveit.
„Mire kiértem az árnyékból, a magasságom felét elvesztettem. Találtam egy gyenge egyes emelést, de azzal is csak pár száz métert tudtam nyerni.”

Az utolsó reménye az volt, hogy 1000 méteren hátszéllel talál még egy jó emelést – de nem így lett. A végén biztonságosan szállt le egy faluban, ahol egy kisfiú és a nagyapja köszöntötte:
„Nagyon tetszett nekik, láttak már több pilótát is aznap a levegőben. Kérdezték, mi újság – aranyosak voltak.”
Pontszám, cél és előretekintés
A távnak nagyjából a felét sikerült teljesítenie. Bár az indulása időn túl történt, így lead pontokra nem számíthat, a teljesítmény így is értékes:
„Lehettem volna hatodik vagy hetedik. Az ezer pontból valószínűleg csak pár százat kapok – meglátjuk.”
A célba valószínűleg öt-hat pilóta érkezhetett be. Kornél tippje szerint az első három hely egyikét Rácz Balázs, Barát Ádám vagy Erő Zsolt viheti haza – de Barna Jani és Flóri is jó eséllyel ott vannak a befutók közt.
Nem volt könnyű, de megérte
„Kicsit későn indult a nap, de a modellek is ezt írták – nem lesz túl izmos az eleje.”
Az alföldi helyszíneken sem volt sokkal jobb a helyzet, a szél máshol is trükkös volt. Kornél mégis elégedett:
„Azt gondolom, sikeres versenyt zártunk – és még lesz pár feladat, amikről szívesen mesélek majd. Sziasztok!”
Összegzés
Az Eged Liga 3. fordulója nem a rekordokról szólt, hanem a tapasztalatról, türelemről és a jó döntésekről. A kihívások ellenére egy izgalmas, élményekben gazdag napot zártak a pilóták. A hivatalos eredmények szerdán érkeznek majd. A verseny folytatódik – és ha ilyen beszámolókat kapunk Kornéltól, akkor az olvasók is velük szállhatnak újra és újra.
Kornél repülése az XC Contest-en
