Túl vagyok az első Kite Foil versenyem, mely a kitesurf azon ágazata, amely a 2024-es olimpián debütál majd.
2020 augusztusában megtetszett a kite foil racing, így amint a kemény tél véget ért, február környékén elkezdtem edzeni ebben a magyarok számára elég új diszciplínában. Kb. 4 hónap kemény munka után szerettem volna magam megmérettetni nemzetközi versenyen is. Néhány kisebb verseny, amit kinéztem Európában, sajnos elmaradt szélhiány miatt, azonban a Kite Foil Világ Kupa 1. fordulóján kiváló kondíciók közt lehetett versenyezni. Ez a szint még jóval a tudásom felett van, azonban rengeteg hasznos tapasztalatot gyűjtöttem ezen a kiruccanáson.
Kite Foil Racing-ről
Nemzetközi „vízeken” a kitesurf a vitorlázáshoz tartozik. Az IKA lobbijának köszönhetően a 2024-es 10 vitorlázós érem közül 1-1 versenyszám kite foilozás lesz. 20 férfi és 20 nő szerezhet kvótát Formula Kite versenyszámban. Ez a többi vitorlásversenyhez hasonlóan egy tömegrajtos pályaverseny, ahol a 30-50 fős mezőnyben egy 10-15 perc alatt teljesíthető pályán 40-60 km/h-val száguldunk.
Az Open Foil és a Formula Kite között a különbség több limitáció közt a felszerelés korlátozásában van. Előbbiben bármilyen felszerelés játszik, utóbbiban csak az előírt paramétereknek megfelelő, néhány gyártó által értékesített ernyők és foil-ok. Jelenleg a TOP felszerelések mind használhatók, a Formula Kite versenyeken is, azonban ott csak limitált számú ernyőt lehet nevezni.
Én azért választottam ezt a versenyt, mert még nem rendelkezem teljes race felszereléssel, csak free-race ernyőim vannak, így Formula versenyre nem is nevezhetnék.
Szabadedzések
A futamokat csütörtöktől vasárnapig rendezik. Minden napra 5 menet van betervezve, utolsó napra csak 3. Én azonban már a verseny előtt pénteken kiutaztam Gizerriába, mert nagyon jó szelek vannak, jót lehet edzeni, valamint érdemes szokni a helyi kondíciókat.
Azonban a legfontosabb az volt, hogy így a verseny előtt tudok sok tapasztalatot gyűjteni azzal, hogy más versenyzőkkel együtt edzek, és beszélgetek.
Abszolút megérte korábban érkezni, mert versnyzők már szép számmal voltak jelen a helyszínen, a komolyabb nemzetek (franciák, olaszok, angolok) pedig teljes edzői csapattal érkeztek, így minden nap volt olyan edző, aki kirakott egy pályát, és próba versenyeket rendeztek, melyeken én is részt vehettem.
Ezek a próbaversenyek és közös csapatások másokkal segítettek felkészíteni arra, hogy mi vár majd a versenyen.
A szabadedzések alatt a felszereléssel kapcsolatban is rengeteg tapasztalatot gyűjtöttem. Volt olyan ernyő nálam, amit otthon még nem volt szerencsém kipróbálni (Flysurfer Sonic Race VMG 21m). Azonban sokat vártam tőle, mert az az egy ernyő, már teljesen race felszerelésnek számít. Néhány éve TOP riderek mentek ilyen ernyővel.
Verseny
Már a szabadedzéseken kiderült, hogy a Flysuerfer Sonic 3 freerace ernyőkkel nehezen fogok labdába rúgni, inkább csak a sereget tudom hajtani. Ennek ellenére nagyon élveztem a versenyeket, a rajtok nagyon kemények voltak, többnyire sikerült egész jól elkapnom őket, azonban a sűrűjéből igyekeztem kimaradni.
A 3. naptól kezdve a 100 fős mezőny az első két nap eredményei alapján Gold és Silver fleetbe lett besorolva. Én a Silver fleetben versenyeztem tovább, ami az 51-100. helyosztónak felel meg. Ez jobb volt, mert jobban együtt maradt a mezőny. Azokon a futamokon, amikor a 21-es VMG-vel mentem, egész élvezetes volt a verseny, mert tudtam előzni akkor is, ha a többiek nem hibáztak. A legjobb futameredményem 17. helyezés lett.
Már a szabadedzéseken is elfáradtam nagyon, mert sokat edzettem a nagy melegben, valamint néhány technikai malőr miatt sok energiát vesztegettem a hiba elhárítására. Volt, hogy elszakadt a trapézom, és ugyan kijutni ki tudtam könnyen, de utána a forró homokban volt egy 2-3 km-es sétám. Olyan is, hogy egy zsinórom elpattant, aminek következtében a bridle-k is sérültek. Ekkor villámmegoldást kellett találnom, hogy az ernyőt a verenyen tudjam majd használni. Azonban ami igazán fárasztó volt azok maguk a versenynapok. Támogatói csapat nélkül minden szerelést egyedül kellett végrehajtanom, a futamok közt nagyon kevés volt a pihenő idő, alig volt arra is idő, hogy ernyőt cseréljek, amikor a szél erősödött. Illetve napi 5 futam teljes gázon, nagyon elfárasztotta a lábaimat.
Összességében a 79. helyet sikerült elhoznom. Ez a egy freerace ernyővel jónak mondható, de én inkább a rengeteg tapasztalatnak örülök, amit gyűjtöttem, és egy következő versnyre tudom magammal vinni.
Hogyan tovább?
A következő lépés az lesz, hogy beszerzek teljes race felszerelést. Tetszik annyira ez a műfaj, hogy szánjak rá még pénzt, és látom azt, hogy mennyivel nagyobb teljesítménye van a full verseny felszerelésnek.
A manőverek hibátlanságán még kell egy picit csiszolni, de az már jön majd magától. Ezen kívül keresnem kell a lehetőségeket, ahol másokkal tudok együtt menni, mert a hibák akkor jönnek elő főleg, amikor tömegben vagyok, és kiszorított helyzetben kell a manővereket hibátlanul végrehajtani. A tudat, hogy egy esés esetén komoly sérüléseket lehet szerezni, a többiekkel való ütközés miatt, nem könnyíti meg a dolgomat. Remélem, hogy találok több költséghatékony lehetőséget közös edzésekre, itthon egyelőre nem könnyű a helyzet, mert senki más nem tud egyelőre hibátlan manőverekkel közlekedni race foil felszereléssel.
Akit érdekelnek még további részletek, azok az alábbi facebook videó, és a kommentben lévő videók-ból hallgathatja még meg a beszámolóimat: https://www.facebook.com/aendorphin/videos/261453465781596/