Tavaly DNY-i szélben hihetetlen élményem lehetett a Kékszalagon, kite foillal. A keleti medencében a TOP hajókkal mehettem együtt, egész közel hozzájuk. Sikerült mind a krajcban mind a hátszeles részen gyorsabban mennem náluk. Akkor viszont Tihanytól nyugatra nem volt kiteozásra alkalmas szél.
Idén erős északi szelet jósoltak egész napra a Balaton egész területére. Így az volt a terv, hogy az egész távot megteszem (Balaton oda vissza).
A race kite-ok helyett Flysurfer Soul 15m-et használtam Kómár Zoli javaslatára. Nem rövidített zsinóron (mint a race kite-oknál a közegellenállás csökkentése miatt), hanem 20 méter zsinóron, hogy a szélárnyékosabb helyeken is több esélyem legyen. A soul még jobban is indul újra a vízről, mint a race kiteok. Illetve ha a nyugati medencében erős befújások lennének,akkor a 15-öst még tudom tartani. A tempóm még ezzel a „barátságosabb” kiteal is magasabb mint a leggyorsabb hazai vitorláshajóké.
Felkészülésnek egy óriási tízórait nyomtam, és néhány energia szeletet, sózott vizet csomagoltam a mentőmellényembe és camel-back-embe.
A 9 órás rajtot 2 órával halasztották a reggeli viharos szél miatt, így 10:30 körül már gyengébb szél volt mint a jóslat, a termikhatások nem tettek jót a szélnek. A rajt előtt 5 perccel már egész kevésnek bizonyult. A rajtvonal déli szektorát, ami az északi parttól kb 6.5 km-re van, meg sem tudtam előtte közelíteni, mert folyamatosan rendőr csónak jött ha egy picit is beljebb mentem, mint a szabályos 1.5 km. A rajtvonaltól (Füred-Zamárdi vonal) kb. Széplakig jutottam, ott annyira benyengült a szél, hogy az ernyő éppen csak fent maradt. Mivel a déli szektor közeléből rajtoltam, egyébként is hátrányban voltam, mert a kenesei bójához nem tudtam volna 1 takkon elérni, nem úgy mint az északi szektorból rajtolók. A gyenge szél miatt Széplakon (ahonnan indultam), partra szálltam, gondoltam kívancsiságból megnézem mit tud a 19 ozone r1 v4 ebben a gyenge szélben.
Mire összeszereltem egy picit visszább erősödött a szél és a 19es még rövid zsinóron (12m) is jóval több erőt generált. Ekkor már a FiftyFifty jőtt visszafelé, nyomában pedig 8 katamarán.
Mivel a kenesei bolyát csak úgy tudtam volna venni, hogy először Aligáig megyek a part közelében, majd Aligától felkrajcolok Keneséig, hogy a rendőrök bajszát ne piszkáljam azzal, hogy 1.5 km-re kerülök a parttól, úgy döntöttem, hogy inkább Tihany felé veszem az irányt, és maradok az élboly közelében.
A top 7-10 hajót végignéztem ahogy bemegy a csőbe, kb. 100 méter előnyt engedve nekik egyszer csak iszolyatosan lelassultak, én ekkor mindig visszafordultam, és kivártam, hogy mi lesz. Állitólag az élő drónos közvetítésen is látszódott, hogy ott mintha satuféket húztak volna (én ezt a videót találtam, ltászik, hogy amikor újra szelet kapnak, mennyivel gyorsabbak a hajók, mint előtte a szélárnyékban). Szinte biztos vagyok benne, hogy az ernyőm leesett volna, ha megpróbálok átkelkni. Jó is, hogy a kenesei bóját nem vettem be, mert különben gondolkodás nélkül rongyoltam volna bele a szélárnyékba, úgy éreztem volna, hogy versenyben vagyok, menni kell.
Még 2018-ban egy C kiteal és egy belépő szintű foillal nekivágtam hasonló szélirányban egy Fűzfő-Fonyód tripnek. A Tihanyi-szorosban, nem sokkal a komp útvonala után az ernyőm leesett a szélárnyék miatt. A tube kite viszont hátszeles vitorlaként szépen húzott a déli part felé, így 20-30 perc után újra erősebb szélbe kerültem, az ernyőt fel tudtam venni és továbbmenni. Most ugyanez a soft ernyővel problémásabb lett volna (de nem lehetetlen).
Utána viszonylag kifújt szélben jót mentem Tihany és a siofoki bója közt. Sok szép hajót láttam. A bólya körényékén (500 méterre tőle) is rendszeresen levillogtak a rendőrök, pedig ott még nem is voltam túl messze a parttól.
Összesen 3.5 órát töltöttem vízen. Idén a tavalyinál is több naptejet kentem magamra, de a sisak élénél volt egy kis rész, ahova nem került fényvédő. Kőkeményen leégtem ott.
A tavalyi sokkal teljesebb élmény volt, de azért iden is premium helyről nézhettem a Kékszalagot.
Azt gondolom h esetleg egy kifújt Észak-keleti szél lehetne a nyerő, vagy egy masszív északi front, kevésbé meleg idővel, ahol akár 11-es ernyő előkerülhetne. Előbbinél talan csak a kenesei boja necces, mert az ÉK szél nyugaton kifújtabb. Keleten a part közelében lehet nem teszi lehetővé, hogy a parthoz közel rakott bóját megközelítsem. A fokozott rendőri felügyelet miatt pedig talán abszolút lehetetlen a táv teljesítése és a rekord felállítása a Kékszalag napján.
Részemről volt most egy kis megvilágosodás is, hogy nincs is keresni valója kiteosnak a kékszalagon (hivatalosan nem is lehet nevezni, mert ez egy nagyhajós verseny). Nyilván nagyon figyelek, hogy ne zavarjak senkit, tavaly a Pünkösdi regatta és a Kékszalag után is beszéltem a nagy hajók legénységének néhány tagjával, mindenki csak gratulált, senki nem tette szóvá, hogy zavartam volna. Azért latom, hogy ez komoly verseny az élbolynak, nagy költségek, nagy célok, nagy befektetések. Nem lenne szerencsés véletlenül egy kicsit is akadályozni valakit. A győzteseknek gratulálok, szép teljesítmény, azt gondolom, hogy még jó sokáig ez lesz a rekord, mert vitorláshajóknak ez nagyon nagyon ideális szél volt.
Zárásnak nézd meg a tavaly készített videómat.