A Magyarország snowkite Mekkájának számító Tési-fennsík kiváló snowkite kondíciókkal rendelkezik. A Bakonyés környéke országunk egyik legszelesebb régiójának számít, valamint a fennsík mikroklímájának köszönhetően a hó is sokáig megmarad. Óriási területen snowkiteozhatunk, és kezdőtől haladó szintig találunk lejtőket, amin hosszabb ugrásokat hajthatunk végre.
Utazás, parkolás
Budapesttől kb. 100 km-re található a spot. Fehérvárnál azonban el kell hagynunk az M7-est és Várpalotától már az alsórendű Tési utat kell követni. Télen, snowkiteozásra alkalmas időben ezeken az utakon jelentősen megnehezedik a közlekedés. A Tési úton hófúvások alakulnak ki, így a Porsche helyett érdemes inkább a Hummer-rel menni. Mivel télen a nap is korán megy le, így biztosan munkaidőben fogunk menni, érdemes rászánni az egész napot, mert olyan akadályok lehetnek, ami miatt simán órákkal megcsúszik az érkedési idő. Az utolsó szakasz miatt még a hóláncot is érdmes berakni.
Tés felé, még az első házak megjelenése előtt érdemes az út szélén megállni. (Lenti térképen jelöljük). A spot az úttól balra található. Sajnos csak kevés helyen van „beugró”, amit a korán érkezők fognak elfoglalni, így részben az útra fog lógni az autó. Ugyan nem nagy a forgalom az úton, a havas körülmények miatt érdemes minél jobban lehúzódni, hogy az amúgy is nehézkes közlekedést ne akadályozzuk.
Szél
A terület első sorban az amúgy is jellemző Északias szélben használható jól. Jobb ha nyugatias, mert akkor elálló szélben is könnyebb visszajutni az autóhoz. Nekem egyszer kellett az utolsó szántóföld táblát gyalog megtennem, mert annyira elállt és keleties lett a szél. Térdig érő hóban nem kellemes, amikor amúgy is korán besötétedik.
Windguru-n a Bér-hegy spot jósolja legjobban a szelet, az van a közelben. Azonban mivel snowkite-ozni jóval kisebb szélben is lehet, érdemes az Arome modell-t is nézni, és ha a környéken látni valami egyértelmű légáramlást, akkor már érdemes lehet mozdulni.
Spot
A fő része a spotnak egy nagy szántóföld tábla. Az út közvetlenül emellett megy, így ahogy kipakolunk a kocsiból, már sétálhatunk is a szántóföld táblán. Érdemes az út menti fasort picit elhagyni, hogy azok a starthoz szükséges szelünket ne befolyásolják. Ezt követően kezdhetjük is a szerelést.
Egyből a legnagyobb egybefüggő területen találjuk magunkat, ahol akár kezdőként is próbálkozhatunk. A ÉNY-i szélben az útra merőlegesen tudunk csúszni.
Ha van 15-20 cm hó, akkor már simán használható a spot. Ha a hótakaró az alatt van, akkor nem az igazi, mert fagyott földrögök fogják zavarni a csúszást. Ha mégis ilyen kondíciók közt merészkedsz le, akkor érdemes „kövező” lécet vagy deszkát vinni – azaz olyan lapot, amit már nem sajnálsz. Érdemes keresgélni, mert vannak apró „folyosók”, apró mélyedéses csapások, ahol jobban megáll a hó, akár a szél összehordja a medrében. Ott kis hótakaró esetén is egész kellemes puha talajon tudunk csúszni. Arra számítsunk, hogy ha elesünk, akkor a kite jóval tovább fog húzni a havon, mint vízen. A kilógó, megfagyott földrögekkel való ütközés fájdalmas tud lenni. Én térdvédő használatát nagyon javaslom.
Ha jó a szél, valamint bátrabbak és tapasztaltabbak vagyunk, akkor egész nagy területet járhatunk be. Az úttól kb. 1 km-t eltávolodva egy újabb fasor következik, ahol viszont az ernyőnket 12 óránál tartva egy kis ügyeséggel találunk „átjárót”. Ez után újabb és újabb szántót hódíthatunk meg. Ezek már kisebb méretűek lesznek mint az elsők, és némelyiken kisebb nagyobb fák és bokrok is találhatók, azonban az átjárás egyikről másikra már jóval könnyebb, mert talán sehol nincsenek akkora fák, mint az első tábla végénél. Egy-két helyen van, hogy mélyebb út, vagy villanypásztor volt, viszont amikor eljutottam odáig, akkora hó és szél volt, hogy azokat simán átugrottam.
Az újonnan meghódított területeken már az sem ritkaság, hogy nagyobb lejtőn vagy emelkedőn csúszahatunk. Jellemzően a lejtős területeken egész sok bokor van, azonban ha jól ki tudjuk számolni, akkor ott igazán nagyokat lehet repülni lejtőn lefelé menetben.
Ha elsők vagyunk egy napon, akkor biztosan fogunk látni nyulat, őzt vagy szarvast. Akár az első táblán is, ha szerencsénk van. A területen egyébként bőven akad vadászles, amiket ha ügyesek vagyunk, át tudunk ugrani.
Miközben távolodunk az autótól, próbáljunk mindig a visszajutásra is gondolni. Szerencsére ÉNY-i szélben visszafelé kevésbé kell krajcolni, azonban ha az egyik emelkedőn felfelé kell krajcolni elálló szélben, akkor simán elakadhatunk. Nagy hóban, felszereléssel pedig 3-5 km-t megtenni rémálom. Egy történetet ezzel kapcsolatban elmesélnék.
Egyszer 3-man vágtunk neki a fennsíknak. A szél jó volt, de elég ködös idő volt. A szél folyamatosan gyengült, és az iránya is ÉK felé kezdett menni. Mi ennek ellenére bátran barangoltunk és fedeztünk fel újabb és újabb területeken. A tervezett visszafordulás előtt egy picivel Zari kötélzete elakadt egy fán.
Sűrű, vékony, de nagyon erős ágai voltak a fának. Ketten Zari segítségére siettünk, viszont az ernyő letételekor Vári ernyőjének lufiját megszúrta egy hegyes bokor, és az leeresztett. Mire Zari ernyőjét nagy nehezen leküzdöttük a fáról, volt rajta néhány harci sérülés, de szerencsére még repült.
Végül a leash-eket összekötöttük, és Zari majdnem egészen a kocsiig vontatta Várit. Itt nagyon jól jött, hogy Zari sível volt, mert az emelkedős részeken helyenként sífutó technikát tudott alkalmazni. Bőven naplemente előtt kiértünk, de azért érdemes ilyen esetekre némi csokit, innivalót magunkkal vinni.
A Snowkite spotok térképünkön próbáltuk bejelölni a lényeges részeket.
Összességében
Életem egyik legjobb kite élménye idekötődik. Zarival bejártuk az egész területet napsütésben. Ő sível én snowboarddal, csináltunk is egy videót néhány ugrásról. Ez egy olyan hely, ahova az itthoni néhány havas, szeles nap egyikén érdemes ellátogatni, viszont ha igazán jók a körülmények, akkor még szabadságot is ki kell venni aznapra.
Videó
2018 februárjában Zaránddal mentünk itt egy felejthetetlent. Volt 40-60 cm friss hó, full napsütés volt és a erős szél volt. Be tudtuk járni az egész Tési-fennsíkot snowkite-tal. A lejtőkön pedig hatalmaskat tudtunk ugrani / repülni.