Prasonisi, Rodosz, Görögország Kitesurf Spot

In Görögország by Tomi DeákLeave a Comment

A közkedvelt görög sziget déli végén található a híres windsurf-kitesurf spot: Prassonissi. A helyi infrastruktúra minimális, azonban hullámos és síkvizes spot is található egymástól 100 méterre. A nyári időszakban WizzAir-el olcsón ki lehet jutni, sok magyar a dűnék közt kempingezik. Igazán olcsón lehozható ez a szinte teljesen szélbiztos hely.

Megközelítés

Májustól szeptemberig a WizzAir nagyon jó áron visz Kremasti-ba, ami Rodosz város mellett északon található. A kite felszerelést sportcsomagként irányonként 15000 Ft-ért fel lehet adni. Ezen kívül Bécsből is lehet menni fapadossal.

Ha kizárólag Prasonisi-re szeretnénk menni kiteozni, akkor lehet találni transfer-t kb. 70-100 euroért. Aki kicsit leleményesebb, az egyeztet más kiteosokkal, szörfösökkel és együtt olcsóbban le lehet jutni.

Szerintem érdemes autót bérelni, mert más országok autóbérléséhez képest sokkal jobbak a feltételek. Ha van autónk, akkor néhány kiránduló helyre is el tudunk menni, a cuccainkat nagyobb biztonságban tudhatjuk, ha pedig a szállásunk másik városban van, akkor elengedhetetlen. Érdemes a RodosCars-t, vagy a Monza-t keresni. Ők nem közvetlenül a reptéren vannak, hanem busszal visznek, viszont cserébe nincs kaució, nem szólnak, ha homokosan hozod vissza az autót. Napi 28-35 euró a reális (szezontól is függ, COVID-19 idején még ez alatti összegért is megkaptuk).

A szigetre egyébként lehet Athénból kompozni. Majdnem 1 napos út, nem is olcsón. Ha hosszú időre jövünk, akkor megérheti kihozni a lakókocsit, furgont. Ha nemzetközi diákigazolványunk van, azzal lehet spórolni. Kornélt keressétek részletekért.

Szél

Igazán szélbiztos helynek tekinthető Prasonisi nyáron. A windy.tv-n is látszódik, hogy a Meltemi még ha gyenge is, akkor is a sziget déli részénél van egy erősebb része.

Általában reggeltől estig fúj nyáron. Nyár előtt és után is használható egy darabig, még jó eséllyel lesz némi szél. Kornél 4 hónap kint tartózkodás után azt mondta, hogy összesen 5 nap nem fújt egyáltalán.

Reggeltől késő délutánig folyamatosan erősödik, aztán naplementéig meg visszavesz. Amikor a windgurun 1-2 csillagot láttam, akkor a 10.5 ernyő volt végig jó. Olyan igazán dzsihád erős napok ritkábban vannak, akkor azonban sok kiteos már nem is merészkedik vízre.

Ha a windguru-n szinte nulla közelit látunk, akkor is jó esély van rá, hogy estefelé azért 1 órát kiadja.

Szállás

Lent Prassonissi-n elég gyenge az infrastruktúra. 2 bolt van, 2 étterem és 2-3 szálloda. A szállások elég drágák, és a legtöbbet már január legelején booking-on lefoglalják.

Sokan csinálják, hogy a közeli városokban laknak. A legközelebb Kattávia található 10 perc kocsiútra. Én ajánlom Gennadi-t, amit picit odébb (20-25 perc kocsikázásra) található, viszont cserébe hangulatos hely, jobb éttermekkel. A Grilled-Feta ételeket javaslom megkóstolni.

Ha igazán bulis helyre vágysz, akkor Lindos-ig érdemes elmenni szállásra, ott jóval több a turista. Azonban ha surfös hangulatra vágysz, akkor Mojito Beach vagy Prassonissi-n a lépcső.

Camping

Prassonissira rengetegen járnak campingezni. Ugyan a félsziget kietlen és sivatagos, a költségvetést campingezéssel lehet a legjobban leszorítani.

A kempingezők szerencséjére a boltosok nagyon jó lehetőségeket biztosítanak. Van WC, nyílt zuhanyzó, konnektor, újabban már WiFi is. Így ha a szomszédos városok árainál picit magasabb árakat elfogadjuk, akkor cserébe ezeket mind használhatjuk. Ha már jobban ismernek a boltosok, akkor akár számlát is nyithatunk, így elég a végén egyben fizetni.

A boltban hidegvíz, sör, gyümölcsök, kenyér, tápláló magvak mind megvehetők.

Dűnék, bokrok

Az igazán bevállalósok a dűnék közt keresnek a bokrok árnyékában egy szélvédettebb helyet. Itt van lehetőség sátrat felállítani, függőágyat kifeszíteni. Van akinek saját home-office-a is itt van összerakva.

Van némi tapasztalatunk ebben, de a helyszínen Pusztai Balázs elmondásaiból tudtunk a legtöbbet tanulni. Azt, hogy mire érdemes figyelni, hol kell felállítani a sátrat. A Maróty család még azt is elmesélte, hogy milyen izgalmas, amikor első nap, éjfél után megérkeznek ide fáradtan, akkor hogyan megy a letelepedés a sötétben.

Lakóautók

A flat oldal felé rengeteg lakóautó, lakókocsi áll. Szépen be vannak barikádozva, hogy a szél alatti oldalon árnyékban lehessen pihenni. Vizet a közeli városok egyikén lehet vételezni.

Kitesurf spot

A spot nagyon híres európában, ezért elég nagy a tömeg is. A csábító a spotban az, hogy a félsziget mindkét oldalán lehet csúszni, így az on-shore hullámos oldalon és off-shore síkvizes oldalon is gyűjthetünk tapasztalatot.

Ha türelmesek vagyunk, akkor sokszor naplementében, vagy korán reggel van lehetőségünk úgy csúszni, hogy kevesen zavarjanak.

A hullámos oldal

Elég gyorsan mélyül, így nehéz megtanulni itt, ha még nem megy a krajcolás.

Estére szép nagy hullámok alakulnak ki, ami miatt a windsurfösök száma is megnő.

Vannak részek, ahol a hullámok jól kihasználhatók kickernek, de azért mindig figyelni kell, hogy ne ugorjunk rá másokra.

Síkvízes oldal

Itt van igazán sok windsurfös. Tanulók is és komolyabb trükköket gyakorlók is. A víz itt is szinte azonnal mélyül.

Közvetlenül a part közelében jobb a helyzet, ott lehet kiteal gyakorolgatni, de napközben most már ott is van kite oktatás. Sajnos a ha az ernyőnket leejtük, akkor már jó eséllyel a windsurfösök közé esik, így ha új trükköt akarunk gyakorolni elnehezítik a tanuló kiteosok és a windsurfösök, mert állandóan azt a pillanatot kell várni, hogy legyen hely hibázásra. A naplementéket ajánlom, akkor nagyobb nyugiban tudtam ott edzeni.

A hely sajátossága, hogy nincs mentés kiteosoknak. Így ha elsodródunk, akkor van, hogy levágják a kiteot és csak minket hoznak ki. Érdemes magabiztos self rescue tudás, ha itt szeretnénk gyakorolni.

Kb. 5 évente előfordul, hogy a hullámos és a síkvizes oldal egy részen összenyílik. Sajnos a szél azon a részen egy picit pöffösebb, azonban én ott tudtam talán a legnagyobb nyugalomban új dolgokat gyakorolni.

Térkép

A Kitesurf Spotok térképünkön bejelöltünk minden lényeges tudnivalót a spottal kapcsolatban.

Bulik

Esténként a két bolt mellett szoktak a fiatalok gyülekezni. Szerintem ott a legjobb a hangulat.

Néha Kattáviában (első város) a híres gyrososnál is jó a hangulat este.

Ha igazi hippi chill helyet keresünk, akkor pedig a közelben a Mojito Beach-en tudunk kikcsolni. Ott viszont elég húzós árak vannak.

Nagy bulik Lindos-on vannak, vagy Rodosz fővárosban.

Egyéb látnivalók

Mi mindig csak kiteszöröfzni mentünk ide, így szinte semmi látványosságot nem néztünk meg. Én nem voltam Rodosz fővárosban sem, pedig az egész nagy turisztikai látványosságnak számít.

Elmentünk egyszer a Pillangó-völgybe. Egyszerűen kellett egy kis pihenés, annyira kifáradtunk. Itt egy fajta pillangóból láttunk rengeteget. Kikapcsolásnak jó volt, de azér sokat kellett Prassonissi-ről ide autózni.

Összességében

Szerintem semmi különleges nincs Prassonissi-ban. Elég jó a szélstat, elég olcsón meg lehet úszni, akár last minute is foglalhatunk a WizzAir-nek köszönhetően. Jó kikapcsolódás itt a sivatagi feelingben kiteozni, a bolt árnyékában sörözni és esténként a lépcsőn összegyűlni más sporttársakkal.

Videó

2020-ban, amikor a COVID miatt alig lehetett utazni, akkor ez tűnt a legegyszerűbb úticélnak, így visszatérésem alkalmával csináltunk egy kis videót.